Monday 24 October 2011

KEHIDUPAN 8 : WE DO LOVE YOU

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


hmm..
entah kenapa hari ini..
hari yang paling banyak buat saya berfikir..
berfikir panjang..
teringat perbualan setiap hari dengan ayah..
ayah saya selalu buat saya berfikir..
setiap kata- kata beliau sentiasa buat saya terdiam..

satu hari semasa sem2

"ayah..penat la blajar..assignment banyak sangat.."
"iye?kakak2 awak x penat ke belajar dulu?" ayah membalas..dan saya terdiam..


esemen berlambak...hohoho..kesiannn


kita selalu merungut dengan kehidupan seharian kita seolah- olah hanya kita yang merasainya..
kita tak pernah sedar dan perhati kehidupan ulama' - ulama' yang memperjuangkan Islam..
hatta imam syafie menuntut ilmu dengan Syeikh beliau hanya dengan menulis menggunakan air liurnya..
kita pula bagaimana?

"dah la pegi kelas jalan kaki..balik pun jalan kaki jugak..kurus kering dowh orang nieh .."
"olosh3..sian ngat anak ayah nie.."
"taw x pe.."
"biasa la tu..dunia orang berjuang kan..berjuang mana kenal susah..." saya terdiam lagi




saya sering merungut penat berjalan kaki, berpeluh- peluh, berlenguh- lenguh sepanjang berada di usim..
tapi saya tak pernah sedar dan perhati kehidupan ayah saya suatu ketika dahulu..
tiap- tiap pagi ayah bangun awal kejut kami tuk ke sekolah..
tiap -tiap pagi ayah tunggu kami bersiap..
tiap- tiap pagi ayah bonceng kami 3 orang dengan moto buruk ayah..
dan setiap kali waktu petang baju ayah lencun dengan peluh
dan..
apabila menyalami tangan kasar ayah..




"ayah..kasarnye tangan ayah.." ujarku suatu ketika dulu..dan ayah tersenyum..dan aku..
aku tidak pernah sedar bahawa tangan kasar itu bekerja keras untuk menyara kehidupan kami sekeluarga..

"ayah awak kerja apa?" tanya cikgu Ramlah..
"umm...ayah saya ..." teragak-agak ku ingin menjawab..
"ayah saya buruh kasar" saya menjawab juga akhirnya.

kita pernah terasa malu dengan pekerjaan ayah kita yang langsung tak berpangkat tinggi..
tapi kita tak pernah sedar dengan pekerjaan yang LOW STANDARD tu lah kita membesar sihat sehingga dapat menginjakkan kaki ke alam universiti sudah..

"ayah..nak duit.."
"ayah..nak beli beg baru.."
"ayah..nak kasut baru.."
"ayah..nak baju baru..buruk doh baju nie.."

aku selalu meminta- minta suatu ketika dulu tanpa aku peduli riak wajah rungsing ayah mendengar permintaanku..

"ayah..ayah man suh orang amek course syariah law.." ku bercerita pada ayah di sebalik corong telefon..
"iya? pastu iffah nak ke?" tanya ayah..
"xtahu la ayah..orang tak tahu nak jadi ape lepas belajar nanti.." jawabku agak bingung untuk memberi jawapan..
"iffah..ayah hantar anak ayah ke U nak suh belajar..tuntut ilmu..ayah tak suruh anak ayah fikir nak jadi apa nanti..soal rezeki tu soal kedua..apa yang penting sekarang ilmu tu..bila mana kita ada ilmu di situlah rezeki kita..kita dapat bergerak kemana saja dengan ilmu yang kita ada..belajar, tuntut imu itu kerana ALLAH bukan kerana pekerjaan. rezeki kita ALLAH yang pegang bukan kita..kamu fikirlah banyak mana sekalipun nak jadi apa nanti tapi kalau kamu tak ada ilmu, tak berusaha, kamu tak akan jadi sape2.." panjang hujah ayah ku membuatkan aku terdiam lama dan menyesal..huhu


graduate..2014..insyaallah..


dan kini bila usia sudah menginjak dewasa..
aku sudah mula ingin membentuk diri berfikir cara ayah berfikir..
aku sudah mula ingin menjadikan diri ini sekuat semangat yang ada pada ayah..
aku sudah mula meniti tangga harapan yang selama ini aku tak ingin nak jejak..








kenapa kita wajib hargai ayah kita..


kerana ayah menyayangi kita dan berusaha mencari rezeki untuk menyara hidup kita sebelum kita lahir lagi..
seorang ayah sudah banyak memerah otak mencari jalan tackle atuk nenek kita sebab nak dapat ibu kita =)..
seorang ayah sudah banyak memerah otak mencari jalan dan kerja untuk menstabilkan ekonomi keluarga..
seorang ayah sudah terlalu banyak bersabar dengan kerenah mertua yang kadang- kadang menyiatkan hati seorang ayah..
seorang ayah sudah terlalu banyak menebalkan muka mendengar celaan orang sekeliling mengenai perangai kita anak- anak..
bilamana kita tak tutup aurat 
"anak sapa la nie.."
bila mana kita menjadi streetboys
"anak sapa la nie..tak de mak bapak ke mereka nie.."


dan kini seorang ayah hanya ingin tersenyum lebar melihat anak- anaknya sudah graduate..
dan kini seorang ayah hanya ingin melihat kita menghargai mereka, mendoakan mereka..
menjadi syafaat di akhirat nanti..
dan kini saya hanya ingin kita sebagai anak memandang dan cuba meletakkan diri kita di tempat ayah  kita
sebelum kita bergelar seorang ibu atau ayah..









When i Were Only 5 Yrs Old, U Said I Love U...

I Asked U: "What Is It?"

When I Were 15 Yrs Old, U Said I Love U....
i Blushed.. i Look Down And Smile..
When I Were 20 Yrs Old, U Said I Love U....
I Put MY Head On YOUR Shoulder And Hold  YOUR Hand.. Afraid That YOU Might Dissapear..
When I Were 25 Yrs Old, I Said I Love U....
U Prepare Breakfast And Serve It In Front Of Me, And Kiss My Forhead N
Said : "U Better Be Quick, Is’s Gonna Be Late.."
When i Were 30 Yrs Old, i Said I Love U....
U Said: "If U Really Love Me, GET MARRIED..=)

When I Were 40 Yrs Old, I Said I Love U....
U Were Cleaning The Dining Table And Said: "It's  ok Dear, It’s Time For U To rest and LOVE YOUR CHILD.."
When U Were 50 Yrs Old, I Said I Love U....
U Were Knitting And U Laugh At Me..
When U Were 60 Yrs Old, I Said I Love U....
U Smile At Me..
When U Were 70 Yrs Old. I Said I Love U....
We Sitting On The Rocking Chair With Our Glasses On.. I’m staring our happy family picture  50 Yrs Ago..With Our Hand Crossing Together..
When U Were 80 Yrs Old, i Said i Love U!

U Didn’t Say Anything But Cried.




WE DO LOVED YOU MOM & DAD...(T_T)



semoga kita tetap bersama di syurga kelak..ameeenn




semoga kami anak- anakmu ini mampu menjadi syafaat di akhirat kelak..







7 comments:

  1. Salam..tauchingnya baca entri ni..ya ingtlh pengorbanan mereka sementara masih ada..

    ReplyDelete
  2. dear idaman..yes..xde yg lbih touchim lam hdup kcuali parents..smga kte ley jd yang tbaek tuk parens kte..insyaallah...(*_T)

    ReplyDelete
  3. fa sdih...huhu..thanks, ayat2 kmu sgt memotivasi diri ni utk jd yg terbaik pada mak ayah..million thanks dear..

    ReplyDelete
  4. kak isyqi: millions thanx 2 u too..ubat batuk..haha

    ReplyDelete
  5. we do luv them..did luv them..& will luv them forever,after Allah & HIS Messanger,biiznillah..
    HE gave u such wonderful mom & dad..
    alhamdulillah..
    HE loves u!^_^

    ReplyDelete
  6. 'aen fatihah: heee..mu cam wat aku sdikit curios..haha

    syaheedah: alhamdulillah..so u r

    ReplyDelete