Tuesday 11 October 2011

KEHIDUPAN 6 : TERASING


salamun lakum ya ahlu jannah...(*_*)

entah kenapa..saya selalu ingin bercerita tentang sahabat, teman dan kawan..
saya juga tidak tahu mengapa saya menjadikan hidup ni seolah2 berteman itu merupakan kewajipan dalam hidup..
entah kenapa seorang teman itu cukup memberi saya satu impak yang besar dalam hidup saya..
dan entah kenapa saya sebak mentadabbur dunia berteman ini yang menyesakkan kehidupan sahabat- sahabat saya..


Sungguh kaki ini makin lemah untuk melangkah..
Tapi tetap juga aku gagahkan kaki ini untuk mengharung ujian itu..
Sungguh aku terasa teramat jauh dan terasing dengan dunia ini..
Ke mana kaki ini ingin melangkah terasa ingin ku hentikan detik detik masa
Agar aku bisa untuk menjadikan diri ini perhatian
Perhatian agar kehadiranku disedari oleh penduduk dunia..
Agar kehadiranku disedari..
Aku bukan boneka yang membisu menurut setiap arahanmu..
Aku bukan bonekamu yang memekakkan telinga menahan setiap ammarahmu..
Dan aku juga bukan bonekamu yang membutakan mata..
Membutakan hati membenarkan kesalahanmu..
Aku juga punya hati dan perasaan yang kau tidak menyedarinya..
Aku juga hati dan perasaan yang aku sendiri tidak pernah mempedulikannya..
Dan kini hati dan perasaan yang terbuku telah menjadi helaian..
Sungguh diri ini tidak mampu untuk bertahan seorang diri..
Diri ini memerlukan teman disisi..
Cukuplah teman yang menghargai diri ini..
Cukuplah teman yang sudi mendengar…
Cukuplah teman yang sudi memahami diri ini..
Kenapa aku terus terusan meratapi nasib diri ?
Sedang rahmat TUhan melebar..



perjalanan mencari TUHAN

HIDUP BERTEMAN

“beb..ape ke hal?sorang je hari nie?” jeritku dari atas pada dia yang dibawah..sungguh lack of manner aku nieh..huhu..
“mana ada..ko tak nampak ke malaikat kiri kanan aku nie?” jawabnya sedikit menjerit macam aku tadi..hee..
Dan jawapan yang dilontarkan olehnya membuatkan aku terpana sebentar..
Astaghfirullah..kenapa derhaka sangat aku pada ALLAH..hidup tanpa terasa bahawa aku sebenarnya bertemankan penjagaNYA..hidup bertemankan ALLAH...
Sementara tengah loading susun ayat, aku membalas..
“sebab aku tak nampak la aku tanya ..” aku gelak..tapi lam otak, aku sedang mentafsir relevankah jawapanku itu? Dan apa yang kau fikir sebenarnya..

fikir dan zikir


Terkadang dan bukan terkadang dan selalunya saya alpa sebenarnya..
saya jarang meletakkan ALLAH dan malaikat penjaga saya itu dalam kehidupan seharian saya..
anda pula bagaimana?
insyaallah..
saya yakin ada tidak seperti saya..

"kak! kenapa dia nie ada jugak?!!" bentak Ogy pada kak nisa. Jarinya dituding pada nurul..tersentak nurul melihatkan Ogy yang tiba -tiba membentak marah.
nurul kaget.ape ke hal minah nie..suka ati kaki aku la nak keluar dengan sape..
"lorh..kenapanya..nurul pun nak outing jugak " jawab kak nisa..
" Ogy x nak pergilah.menyemak  je ada minah nie" nurul dan k.nisa terpana..dan terpaksa memujuk manusia bernama Ogy yang sudah lama berdendam dengan Nurul..

kenapa ya ?
manusia sering merasakan dia memiliki segala- galanya?
sedangkan kita own nothing.
"woi..dia tu hak aku..jangan kau berani dekat dengan dia!"

kenapa ya ?
manusia hasad dengki?
"aku benci betina ni! kalau bukan sebab dia, hari nie aku dah dapat keluar dengan kak nisa..menyemak je!"

kenapa ya?
manusia xpernah nak fikir perasaan insan yang dia cemuh?
"bullshit! ko mintak maaf dengan awek aku sekarang!"

kerana manusia terasa segala- galanya manusia yang punya..
sedangkan ALLAH, TUHAN YANG MAHA MEMBERI,
TUHAN YANG MEMILIKI SEGALA-GALANYA..

la takhaf wala tahzan..innallaha ma'ana


“Di mana saya nak cari kekuatan, kecuali dari yang Maha Kuat. Ustaz nampak saya kuat, tapi yang kuat adalah Dia. Saya meminjam kekuatan dengan bergantung kepada-Nya”, kata ayah seorang pesakit kepada saya.
Saya mengangguk.
“Tak ada sesiapa di kalangan kita yang mampu mengimani-Nya. Kita yang lemah dan serba tiada ini, mahu mendakwa telah berpegang dengan kebesaran Dia? Mustahil…”, sambungnya lagi.
“Itulah sebabnya Allah memanggil di dalam al-Quran, wahai orang-orang yang beriman, berimanlah kamu kepada Allah (Al-Nisaa’ : 136)”, saya menambah.
“Ya… Allah suruh orang-orang yang rasa dirinya beriman untuk lihat balik, kamu beriman dengan apa… dengan siapa?”, sambung beliau.
Kami sama-sama terdiam. Allah jua yang tahu perasaan saya semasa merenung wajah anaknya yang sedang bertarung dengan ujian Allah itu. Terasa mengalir kuatnya yakin si ayah untuk mentafsirkan kesakitan anaknya sebagai suatu kebaikan.
“Apa guna kita esakan Dia? Kalau bukan untuk hancurkan kita. Hancurkan diri…”, beliau seperti bercakap dengan dirinya sendiri.
“Hancurkan ego, hancurkan rasa memiliki”, saya cuba mengemaskinikan ayatnya.
“Ya ustaz. Selagi ada dalam jiwa ini rasa memiliki, selagi itulah kita mengeluh dengan kehilangan dan kekurangan. Lupa pada apa yang diberikan-Nya. Walhal nanti kita ditempelak dengan nikmat yang diberi, bukan nikmat yang pergi. Fa bi ayyi aalaa’i rabbikuma tukadhdhibaan?“, katanya.
Air mata susah hendak ditahan. Terasa tepu dada saya menelan kata-kata yang datang dari keyakinan si bapa. Bukan ucapan pengetahuan, tetapi keyakinan. Pecah juga genang air di mata saya tetapi cuba saya sembunyikan dari pandangan si anak yang terlantar. Dia harus terus kuat untuk bertahan dan kami di sekelilingnya mesti menyokong dia agar terus kuat.
“Tak salah ustaz. Saya tak marah isteri saya menangis. Tetapi pesan saya kepadanya supaya jangan hanya menangis. Menangislah sampai dapat meyakini Dia. Sebagaimana ketawa jangan sampaikan lupakan Dia. Jika dengan ujian seperti ini masih tidak mampu yakin pada-Nya, itulah yang patut ditangisi”, amat dalam kata-kata si ayah.
Saya seperti mahu tersepuk di tepi katil. Sayalah yang ‘bodoh’ dan jahil di hadapan situasi ini.Mengangguk lemah.
ABU SAIF @ www.saifulislam.com
(T_*)

الحمد لله على كل حال واستغفر على كل ذنب

duhai teman duhai insan..
daku pernah terasa terasing..
daku juga pernah terasa diperguna..
daku juga pernah terasa ditohmah dan dicerca..
daku juga pernah dipandang sinis dan diperkata..
tapi daku juga pernah berkata 
daku hidup kerana daku punya matlamat..
daku ingin menjadi manusia yang bermanfaat kepadA KALIAN semua..
kalau dahulu daku pernah meratap,berdendam denganmu..
tapi sekarang daku sedar..
andai KALIAN tidak melakukan yang sedemikian kepada daku..
masakan ku mampu untuk mengambil masa berfikir mencari sebab dan musabbab dan natijah kehidupan ku..
kerana KALIAN lah daku belajar
kerana KALIAN lah daku sedar daku tidak berseorangan..
daku ada ALLAH..
daku ada sahabat..
dan daku ada KALIAN..
kerana allah tidak akan membebankan saya dengan apa yang tak  mampu saya pikul..
dan saya tahu ada hikmah di atas apa yang berlaku dalam hidup..


thanx sahabat2

No comments:

Post a Comment