Sunday 2 October 2011

KEHIDUPAN 3.. THIS IS LIFE

 بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum…


there is a day..
a day which thought me about life..
a life which starts with a life..
there is a Great lecturer thought me about life..
ustaz ayyad namanya..baghdad bumi kelahirannya..

ما المراد بهذا جملة؟
" ولدت فيها "

"apa yang dimaksudkan dengan ayat ini?
"saya dilahirkan disitu?"
ceritakan..

"umm..ust..saya dilahirkan oleh ibu saya di sebuah kampung.." ujar nasir sambil tergelak..memang la..kalau tak ibu kita yang beranakkan kita sape lagi?ayah kita?hehehe..
"saya dilahirkan di kajang..saya punya ramai kawan.." afaf pula menjawab..
"saya dilahirkan di kampung kat kelantan..kampung lebih aman dari bandar..tak bising macam bandar.." dan ini saya yang menjawab..hehe..bajet nak promote serambi mekah la aku nie..hahaha..
"kat kampung saya ada tasik, ada sawah padi, banyak kenangan saya kat kampung.." yang nie saya dah lupa siapa yang menjawab..rasa-rasanya budak sabah..ahah..ingat dah. Sarji namanya..

bukan kampung saya..haha


memula ust tu masuk lam kelas kami, jantung berdegup-degup..kencang jugak..mana taknye..muka garang giler..fully arabic. suara pulak kuat cam gempita..tapi mata biru..awww..comel..hoho..tapi semangat ustaz nie buat kami terasa macam dapat semangat baru..terasa seronak nak belajar.

syeikh abdurrahman as-sudais 


setiap seorang dari kami diberi masa 5minit untuk membentangkan tajuk "kenapa saya sayang kampung saya?" 
 macam tak logik kan? memang keluar dari silibus ALSP.. tapi alhamdulillah..kami dapat apa yang kami cari dalam hidup bila menuntut ilmu dengan ustaz baghdad nie..

saya masih ingat lagi..ustaz cakap "mari hari"
memang tergelak besar budak- budak ni bila ust sebut ayat tu..pelik beno..haha..
jenuh fikir..mari hari tu ape? rupa- rupanya mari, hurry..
hahaha.. dia suruh cepat keluar ke depan rupanya..adoi..pending betul la..

apabila tiba turn saya kena bentang..ehemm..agak gemuruh tapi buat relax..takut..hoho..

"saya tinggal di kota bharu kelantan.. saya ada 7 beradik seorang abang..saya tinggal berdekatan dengan rumah ulama' besar, tuan guru nik aziz ni mat" belum sempat habis bercerita,ustaz tepuk tangan sambil angguk-angguk.. sakan. mak aih..semput aku ustaz nie..adoi...ustaz angkat ibu jari tanda good..
suka sangat dia bila saya sebut tuk guru..kenal ke? entah..haha..

tuan guru nik aziz nik mat *atuk saya* hehe =)


kemudian, ustaz pun bercerita..

What do u understand from that words?
"saya lahir di situ"

perkara pertama yang kita kenal bukan mak ayah kita..
perkara pertama yang kita kenal adalah hidup..
lahir dan hidup ke dunia..
thats it! 
life! 
And alive..


Aku : law ko nak to4 pointer ko ,skorkan tuk paper usuluddin
Dia : aku xpandai macam ko
Aku : aku lahir terus pandai ke?
Dia : ye la
Aku : ko lahir terus pandai makan sendiri tanpa disuap ke?
Dia : yup
Aku : tgk.. memula lahir je ko da pandai makan sendiri..maknanya,ko blh je nk ubah takdir ko..tp aku lahir kna parents aku suap dulu sampai la aku pandai makan sendiri..jangan cepat putus asa dengan diri sendiri sedangkan kita tahu kita mampu nak berusaha kepada yang lebih baik.
see..kita pernah fikir tak?hidup nie tak secomplicated yang kita rasa 
Lesson : 
hidup nie jangan terlalu cepat berputus asa..even kte nmpak seolah2 bumi tu nk hempap kita ,seolah2 ahli sumo 2 nak hmpap kita yang tinggal tulang je nie..tapi  kita masih boleh berdoa..kita masih lagi boleh lari selagi kiamat itu belum berlaku sbb kita boleh berdoa pada allah selamatkan kita dari bala itu dan allah itu maha kuasa nk kembalikan bumi itu kepada stabil..xmustahil sbb allah itu maha kuasa maha agung..knp nk terlalu cepat putus asa dan berserah terus kpd takdir tanpa yakin bahwa allah boleh mengubah apa yang ditakdirkan tuk kita..
tapi ingat 
لا يكلف الله نفسا إلا وسعها "” ..
allah xkan beban kan kita dengan ssuatu yg kita x mampu nk pikul..
allah nk kita tahu allah pandang kita..ambil berat pasal kita..buatnya allah x tengok kita langsung? Apa kita nk buat? 
hidup ni ibarat buah shuttle..ye la..kita berusaha jgak nk pukul shuttle tu..jatuh,bangun lagi..ke kanan,kiri,depan belakang..semua jalan dah kita jelajah..last2 even kalah,at least kita da cuba yang terbaik..kita kalah slps berusaha..kita x duduk tercongok tengok je shuttle 2 dipukul..fikirkanlah bahawa hidup nie hanya lah persingghan..sekejap je..sampai  masa nanti kita kena kembali pada allah..x rugi untuk berusaha kepada hidup yg lebih baik kan.berubah kepada yang lebih baik itu is not a crime and to fall in love is not a crime too..ek?
jatuh bangun macam nie..adoi

we feel tired to talk about the person that appear in our life
That made our life worse
But they are the people who teach us about life actually..
How we need to survive in this world
Without anyone beside us..
Teach us that life is not about to be happy all the time ..
But life is about how to create the day..
Life is not just about a happy couple
But life is about how to make the relationship become stronger day by day..
Life is not just about give and take..
But it is about how its teach us about what you give you get back..
Life is not just about the worst day that we've going through..
But it is about how we make the day become the lesson day of the world..
Life is not just about a friend become an enemy..
Or a family become a stranger..
But life is about how to be a better person to the people around us..
To be the better person for ourselves..
And life is not just knowing that we’re ALLAH creation..
but life is about how to know HIM..
How to get close to HIM..
How to miss HIM ..
How to love HIM than others..
never quit..
This is life..




7 comments:

  1. pah...

    mabruk 'alayk!!
    a lots of analogy..mcm tokguru(^_^)
    tulisan yg sgt bmakna..syukran!

    *teruskan bertinta wahai sahabat*

    ReplyDelete
  2. 'aen fatihah, aku blh bagi aplikasi hok aku ajar mu male jah. :3..

    syaheedah : saya budak baru belajar da..
    doa2 kan..^_*

    ReplyDelete
  3. sbijik cam novel lah....bt novel lah klu cm nie

    ReplyDelete
  4. ea..hr tu p klntn ms cuti,,, p solat !@ sjd t.guru n p umah die :)

    eyp...best la bace...

    hidup..shuttlecock.. BEST!! ^^,

    ReplyDelete
  5. bila pegi kelate?xhabak mai pom kat cek..hahak..sofia..i tiap2 ari jumaat pegi semayang kat masjid tuk guru...
    huhu..sebak kowt id gr suara tuk guru..lagikan jumpa dia kt medan ilmu kt kb tuh..
    huhu

    tengku: aku buat novel k.dja nanti..hahahaha..doa2kan..

    ReplyDelete