Sunday, 16 December 2012

HATI









Apabila dua orang telah digariskan untuk dapat hidup bersama...

maka...

sejauh apapun mereka...

sebanyak apapun rintangan yang menghalangi...

sebesar apapun beda diantara mereka...

sekuat apapun usaha mereka untuk menghindarkannya...

meski mereka tidak pernah komunikasi sebelumnya...

meski mereka sama sekali tidak pernah membayangkan sebelumnya bahkan tidak pernah saling bertegur sapa...

PASTI tetap saja mereka akan bersatu....

Seakan ada magnet yang menarik mereka...

akan ada hal yang datang untuk menyatukan mereka berdua

 akan ada suatu kejadian yang membuat mereka 

saling mendekat dan akhirnya bersatu...



*********************************

Namun...

Apabila dua orang telah ditetapkan untuk tidak berjodoh...

maka...

Sebesar apapun usaha mereka untuk saling mendekat...

Sekeras apapun upaya orang disekitar mereka untuk menyatukannya...

Sekuat apapun perasaan yang ada diantara mereka berdua...

Sebanyak apapun komunikasi diantara mereka sebelumnya...

PASTI akan ada hal yang membuat mereka akhirnya saling menjauh ,
ada hal yang membuat mereka saling merasa tidak cocok, 
ada hal yang membuat mereka saling menyadari bahwa memang bukan dia yang terbaik ,
ada kejadian yang menghalangi mereka untuk bersatu...bahkan kalau mereka diikat sekalipun pasti akan terlerai ikatan itu..


Namun...yang perlu kita ingat adalah...

Yakinlah dengan segala Ketentuan yg diberikan oleh Allah 

apa yg telah digariskan,yg telah ditulis oleh Allah dalam Kitab_Nya..

Adalah yg TERBAIK untuk kita kerana Dia lah yang Maha Tahu apa yang TERBAIK buat kita...

sementara kita hanya mengetahui sedikit dan 

itupun hanya berdasarkan pada persangkaan kita...


Maka itu,

Jika kita tidak mendapatkan suatu hal yang kita inginkan...

itu bukan berarti bahwa kita tidak pantas untuk mendapatkannya....

namun justru bererti kita pantas mendapatkan yang lebih baik lagi...

meskipun saat ini...

mata manusia kita tidak memahaminya...

meskipun saat itu...

perasaan kita memandangnya dengan sebelah mata...

meskipun saat itu...

otak kita melihatnya sebagai sesuatu yang buruk....


********************


Tidak...
jangan terburu-buru mengatakan bahwa engkau telah diberikan sesuatu yang buruk....
bahwa engkau tidak pantas....
karena kelak...engkau akan menyadarinya...
bahwa apa yang telah hilang darimu....
bahwa apa yang tidak engkau dapatkan....
bukanlah yang terbaik untukmu...
bukanlah yang pantas untukmu...
bukanlah sesuatu yang baik untukmu....
Perbanyakkanlah bekalmu dan doamu...

Yakinlah.. 

Allah akan memilihkan yang Terbaik buatmu dan menggantikan kehilangan itu dengan yang lebih baik lagi banding yg hilang menurut pilihan_Nya....

Aamiin.........




Thursday, 13 December 2012

OPERASI LARUT MALAM



Bismillah..

Ok..the storey start with….
Saya dan semua jaksa (jwtnkuasa mahasiswa/I asrama) sedang meeting untuk our next program on 16dis 2012..

Bubur lambuk safar.. xpernah2 orang buat bubur lambuk safar..xpe..kami buat kelainan..hehe
Sedang asyik bermeeting dan berdiskusi…
Tetiba staff2 pejabat masuk join skali..
Ok..hairan.

Then,ok…meeting dah habes ke semua?jom…malam nie kita ada ops larut malam..kita akan buat serbuan dan spotcek ke setiap unit rumah2 students..

Erk???
Terkejut…suspen..
Then,naik ke tingkat 9 until tingkat1….dan agak cuak sebab waktu itu sudah menjangkau 12.30 malam…malam!
Cuak sebab rata2 students yang menginap di kolej kediaman desa jati itu adalah kawan2 saya..dan saya pula pegang jawatan as timb.pengerusi jaksa..huks

Dan bila pintu diketuk,agak lambat utk dibuka…yela..kol12.30 sape xtdo lagi…bila dibuka,muka kawan2 yang keluar..erk!telan limaze pahit..huhu..i’m sory girls…I pun xtahu ops nie nk buat malam ni..huks…

Dan tibalah di sebuah rumah…agak liat utk dibuka sekalipun umah dorg agak bising menandakan mereka masih berjaga malam..
Bila dibuka,Pn.Ain minta mereka pakai tudung sebab ada jaksa lelaki…dan bila dibuka,kami jumpa rice cooker yang agak besar la jgak…

Then….

Pn.ain tny dengan nada yang lembut
“ni rice cooker siape ye?”
“kami la..kenapa?”
“siapa pemilik sebenar?
“kitorang share same2..knp?ada masalah?”
Ok…nada dorg dah berubah..dan saya dah mula tahan nafas yang dah mula turun naik…

“ni nak kena pakai tudung ke tak nie?!! Tadi suh pakai tudung,pastu xpayah pulak!” marah lagi..

Salah ke saya mintak dorg pakai tudung?
Ok..sabar lagi iffah…cket lagi…boleh dikawal lagi..

Ok then..

“ok,bagi saya no.matrik kamu semua dan no.rumah” pn.ain mintak..
“barang dah amek ,nak no.matrik buat ape lagi??!!”ok..mereka sudah makin bengang..
Dan mereka sudah mula kurang ajar dengan orang yang lebih tua. Pn.ain dah berubah wajah..dan saya mengawal marah dengan duduk bersila depan bilik dorg..ok.puas ati?

“rice cooker,toaster is prohibited…barang larangan..xpernah baca buku panduan masuk usim ke??”

Ok..the end..

I thought the end dah..baru dua langkah keluar dari rumah dorg,pintu dihempas..

“kami ada esemen,ada midterm,penat taw x?!!” dorang jerit…

Budak lelaki PG,Acid n kudek berpaling dan semua pandang saya..erk..biasa la 2..perempuan kan..tu je yang saya mampu jawab..huks

Ok..ape yang diambil ibrah kat cni..
1) Jangan buat ops larut mlm, malam2…hehe
2)Kawal marah..senyum iffah! ^__^
3)                Be happy dengan ur responsibility



 

Kehidupan yang mengajar kehidupan.
Hidupan yang mengajar hidupan yang lain bahawa hidup ini punye undang-undang..
Undang –undang allah dan undang-undang manusia..
Hududullah yang kita tidak boleh perkotak katikkan dan menganggapnye tidak selari dengan peredaran zaman..
“potong tangan kanan,mencuri lagi skali potong tangan kiri..
Lpas tu kaki kiri,kaki kanan..pastu cne nak hidup?”
Ok..itu ayat orang yang belajar hokum allah tapi menentang allah at the end..
Undang-undang manusia yang kita punya hak untuk ubah tetapi kena buat memorandum dulu ye teman2..tapi,maksud kat cni,undang-undang manusia yang tidak akan pernah perfect.


Hidupan ibarat sebuah kereta yang berhenti kat tol..
Bayar tol..
Ada x orang yang smpai kat tol 2 dia kata
“saya x nak bayar boleh?
Xde kan..kita kena bayar tuk teruskan perjalanan..sama juga dengan undang-undang allah…
Nak dapatkan syurga,kita kena bayar dengan pengorbanan..penat lelah nak capai redha allah…beribadat kepada DIA..
Kenapa?kerana syurga itu mahal dan indah..


Dan kehidupan ini..
Kita diibarat sebagai kereta itu..bergerak di atas jalan raya menuju destinasi..destinasi kita syurga@ neraka..
Berhenti apabila traffic light .
lampu merah berhenti..
lampu kuning bersedia tuk berhenti bukan bersedia utk pecut
lampu hijau jalan..
ok..nampak x?
lampu merah,jangan buat dosa tu..
lampu kuning berhati2..jangan hampiri dosa itu..
lampu hijau,sila proceed..teruskan perjalanan anda dalam berbuat kebajikan dengan selamat..

setiap hidupan punya undang-undang yang tidak bermaksud untuk menyusahkan kita…
setiap hidupan punya maksud dalam kehidupan..
setiap hidupan ada kehidupan yang mengajar…

out of topic..hehehe


Wednesday, 28 November 2012

SEMUDAH ITUKAH MATI?

alkisah...





" awak...kalau awak sedar dari tidur, then awak tengok saya dah tak bernyawa lagi dah..awak nak buat apa?"
suara itu sayup2 bertanya di telingaku sebelum sempat aku  melelapkan mata..diri ini sedaya upaya cuba nak tidur awal memandangkan aku ada final exam madah ulum quran tuk diperjuangkan esok nya..tapi bila soalan itu dilontarkan, mata dah tak mampu nak lelap dah..

"eh? soalan jenis apa tu u?" aku merenung wajah disisi aku ini..insan tersayang yang selalu memaksa aku makan ubat..heee ^______^

"kalau i tak de dah esok, u nak pergi exam ke tak esok?" lembut suara itu bertanya sambil mengusap kepala aku.

"umm...saya pergi kejap je..sebelum saya pergi exam, saya akan pastikan saya mandikan jenazah awak dulu baru saya pergi exam..dan saya akan pastikan saya jawab sejam je..huhu" aku menjawab pertanyaannya..seolah-olah saya yang menentukan hidup ini..
dan tiba -tiba pipi aku ditepuk lembut..

"x boleh la macam tu..awak kena pergi jgak...yang pergi biarkan dia pergi.."

"u??" saya tak paham.

"kalau i tak de nanti u jangan menangis taw..u kena redha..jangan menangis, nanti i sakit.." aku cuba membantah tapi tak mampu nak membantah..dan akhirnya aku diam..

kehidupan yang mengajar kehidupan..

terkadang...

sering kita menjadikan mati itu sebagai jalan terakhir yang kita pilih..

"ok..hari ni saya nak buat quiz ye..." haaa??? rahang pelajar bts3.4 jatuh ke bawah..ada yang menelan air liur..ada juga yang tertunduk pasrah..tak kurang juga da yang tetibe ketawa..tensen la katakan..hehe..
ada juga yang..
"what the hal nie sir..adoi..mati la aku.."
"habislah aku"..
"ah sudahhhh.."

dan apa jalan yang kita terpaksa ambil?

hentam la labu..ngeh3..

tapi apa persepsi yang kita fikir terlebih dahulu? matilah aku..
kenapa semua ujian itu kita meletakkan kepada satu titik terakhhir dalam hidup kita?
seolah -olah sudah tiada ruang untuk keluar dan memecahkan belenggu itu..
sedangkan...

" ان مع العسر يسرى"
setiap kesulitan ada kesenangan.."

"فإذا فرغت فانصاب والى ربك فرغب"

dan....


semudah itukah mati?

Monday, 19 November 2012

MINTALAH YANG TERBAIK DARINYA




Assalamualaikum..
Salam sejahtera penghuni syurga sekalian…
Setelah Sekian lama mencari diri..
Mengenal diri..
Di mana takrif diri saya sendiri..
Dan bagaimana takrif diri saya yang bergelar hamba disisi allah
Background story membuat diri terasa hina dan dina..




Ketika syeikh Ibrahim ibn adham ditanya tentang bagaimana jalan menuju zuhud ,beliau telah menjawab :

بثلاثة اشياء: رايت القبر موحشا وليس معي مؤنس ورايت طريقا طويلا وليس معي زاد ورايت الجبار قاضيا وليس لي حجة

Maksudnye : “ melalui 3 perkara : aku melihat kubur itu mengerikan namun aku belum mempunyai penolong (dari kengeriannya), aku melihat jalan yang panjang menuju ke akhirat namun aku belum memiliki apa-apa bekalan untuk ke sana, aku melihat ALLAH yang maha  perkasa akan membicarakan aku (atas apa yang aku usahakan) padahal aku belum mempunyai hujjah (untuk menghadapi perbicaraannya).

Penolong dalam kubur..penolong disaat disoal oleh munkar dan nakir..penolong disaat diri hampir terjunam ke dalam lembah neraka..
Siapa dan apakah?
Masyaallah..diri akan terselamat walau ada sebesar zarah iman sekalipun didalam dada..
Dan hanya ALLAH pelindung terbaik yang ana ada disaat ana tidak punya sesiapa..ana punya saudara,ana punya sahabat,ana punya ibu bapa..tapi semua itu tidak akan menyelamatkan ana..yang ana perlu hanya iman..

“ kenapa awak buat saya mcm nie?”
“entah ..saje..”
“kenapa awak fitnah saya?
“saje…”
Sahabat saya pernah berkata :
“apa je yang kita lakukan, kita mengambil remeh sesuatu perkara,macam mana nak jawab depan allah? Saje…???

Tersentap!
Terkadang ..
Ana mengambil mudah setiap perkara..
Tidak pernah terlintas dan mungkin pernah terlintas dalam zihni tapi ana take it for granted..
At last..semua perkara remeh yang ana pandang ringan sedangkan ianya sebesar gunung yang ana sendiri tidak pernah pikul semuanya diambil kira.
Maka , syurga yang indah lagi mahal itu,agak-agak ada tempatkah untuk  ana yang lalai ini??
bersangka baiklah pada ALLAH..itu yang ana sentiasa nasihatkan pada diri yang selalu bermaksiat pada ALLAH..





insan..
manusia yang pelupa..manusia yang lemah tidak berdaya..kaki yang melangkah ini tidak akan terlangkah andai bukan dengan kehendak ALLAH yang mengizinkannya..
jari jemari ini tidak akan mergerak menaip seandainya allah tidak memerintahkannya untuk bergerak..dan semoga apa yang ana taip ini mampu menjentik hati-hati kembali kepada fitrah hidup sebagai hamba.

Segala-segalanya kita berhajat kepada Pencipta. Sebagaimana hidupan berhajat kepada mekanisme alam untuk survive..

Islam itu diibaratkan 5-0 = 0

Kita tolak hujan maka matilah hidupan.
Kita tolak matahari maka matilah hidupan
Dan kita tolak ALLAH maka mati kekufuranlah kita..
Sebagai hidupan..kita berharap kepada yang HIDUP ..TUHAN YANG HIDUP DAN TIDAK PERNAH MATI..

Kita yang akan mati mengharap agar allah panjangkan umur dalam kebaikan..
Kita yang sakit mengharap agar allah sihatkan kita..
Kita punya hajat..kita punya matlamat,kita punya visi..
Tapi sejauh mana matlamat,visi misi dan hajat itu kita sandarkan kepada ALLAH..


Kita mengharap ALLAH makbulkan hajat kita tapi sejauh mana kita tunaikan perintah allah terhadap kita..ALLAH tidak berhajat apa-apa kepada kita.kita yang sentiasa berhajat..sedang allah hanya ingin kita sembah sujud kepadaNya..

Allah tidak perlukan ana tapi ana perlukan allah. ALLAH tidak akan mati tanpa ana tapi hati ana akan mati tanpa ALLAH..

Sebuah syair arab menyebut:

نغدو ونروح لحاجاتنا وحاجات من عاش لا تنقضي

Maksudnya : kita disibukkan pagi dan petang dengan hajat-hajat kita sedangkan hajat-hajat bagi yang hidup itu tidak akan habis (selagi tidak mati)


Benar..Hajat ana sentiada ada sampai ana mati..terkadang apa yang ana minta itu bukanlah satu keutamaan tapi kehendak  yang terhasil terhadap kecintaan terhadap dunia berbanding akhirat yang kekal sehingga ana tidak mampu membezakan yang mana keutamaan dan keinginan.

Hajat inginkan keluarga bahagia..hajat ingin membahagiakan ma ayah..hajat ingin mdapat suami soleh tanpa ana perlu bermaksiat dengannya..hajat inginkan zuriat yang akan bawak islam di mata dunia,hajat ingin Berjaya dalam pelajaran..hajat ingin bertemu dengan rasulullah..hajat ingin bertemu dengan ALLAH?? Hajat yang terbesar yang ana punya sekalipun itu hanya hajat yang akan termakbul bila mana ana serahkan jiwa dan raga ana untuk DIA. Semua itu hajat ana..hajat yang ana harapkan..


Benarlah yahya ibn muaz menyebut :
“orang mulia tidak akan bermaksiat kepada ALLAH swt dan orang yang bijaksana tidak akan mementingkan dunia mengatasi kepentingan akhirat”

Syeikh ibn athaillah berkata:

خير ما تطلبه منه ما هو طالبه منك

“ Sebaik- baik  yang patut engkau pohon dariNYA ialah mohonlah hidayah darinya agar 
engkau mampu melaksanakan apa yang DIA perintahkan”

Subhanallah.inilah permintaan yang agung..permintaan yang terhasil dari mata hati yang jernih yang memandang pemilik dunia melebihi dunia yang akan ditinggalkan.

Abuya hamka:
“ orang yang celik mata hatinya itu bila memandang,walaupun matanya memandang alam namun hatinya tetap memandang TUHAN”

Oleh itu mohonlah yang terbaik darinya..

ALLAH tahu melebihi apa yang kita mahu..


in shaa allah..semuanya khaer..









Monday, 15 October 2012

SOAL HAMBA YANG TIDAK PERNAH BERSYUKUR




video



                                         ALLAH ITU LAGI BESAR DARI MASALAH KITA

kan?

T.T

semoga nurul iffah nasuha diberi kekuatan dari tuhan yang maha kuat

aminn

Tuesday, 4 September 2012

ALLAH ITU TIDAK PERNAH MUNGKIR JANJI



mengapa sering people said
"sabar itu indah"
how indah is sabar?



saya bukanlah sesiapa untuk berbicara soal sabar..
sesiapa yang mengenali saya sudah khatam betapa 'sabarnye' saya kan?

tetapi..
saya ingin untuk menjadi seorang yang sabar..

"innallaha ma'as sobirin.."
allah bersama mereka yang sabar....

tak nak ke?

nak....
"tapi aku tak mampu tuk bersabar.."

"easy said than done beb"

actually...
kita tak sedar bahawa minda kita copy apa yang kita cakap...
bila kita dah copy dat word yang kata kita tak mampu
jasad n tubuh kita akan paste dat word..
n natijahnye kita x mampu nak bersabar...

itu kata2 prof.dr.muhaya..

imam al-ghazali ada mnyebut

"sesiapa yang ditimpa musibah, walaupun ia tidak mengeluh tetapi sifatnya
berubah dari kebiasaan,maka itu adalah tanda
ia tidak redha dgn apa yang menimpanya"

bahkan d dalam mentakrifkan sifat sabar ini, 
ulama' sufi yg terkenal Sariq al-saqatiy 
ketika ditanya ttg taarif sabar,
belum sempat ia menjawab tiba2 kakinya disengat kala jengking berulang kali.
namun ia tidak berganjak dr tmpat berdirinya..
bila ditanya :

"mengapa engkau tidak menjauhkan kakimu dri kala jengking itu?"

Sariq al-saqatiy menjawab :
"sesungguhnya aku malu kpd Allah utk membicarakan ttg sabar krn aku belum bersabar (terhadap sengatan ini)

how can i forgive when it hurts so much.=.=


dan saya malu utk menyeru anda semua tuk bersabar..
tetapi saya mahu tuk mengatakan bahawa
ALLAH ITU TIDAK PERNAH MUNGKIR JANJI..

DIA mengatakan

At-Talaq [2] ……dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), 

At-Talaq [3] Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu. 

surah ghafir [60]: dan Tuhanmu berfirman :
" berdoalah kpdKU nescaya akan KU perkenankan kpdmu..

thus,
pernah x allah tidak membuka jalan penyelesaian ke atas setiap kesusahan yg kita hadapi?
 pernah x allah  tidak mengabulkn doa kita?
penah x allah tarik nikmat oksigen yang kita hirup nie?
pernah x allah biarkan kita tak makan ape2 dlm sehari tu?



astghfirullah..
saya malu utk mengatakan saya makhluk allah..
saya malu utk mengaku saya beriman kpd allah 
sedang keyakinan sy pd Pencipta masih goyah..
allah tidak pernah mungkir janji..
bila DIA kata berdoalah dan DIA berjanji akan memakbulkan.
maka kita kena yakin doa kita akan termakbul
antara cepat/ lambat je..

doa utk mendapat jodoh yg cepat,yg hensem,yg kaya..
siapa tahu kalau kita kawin awal
kita masih belum mampu tuk menjadi seorang isteri,ibu ?
siapa tahu kalau suami /isteri kita cantik dan hensem 
kita takkan dapat lari dri cemburu,hasad dengki?

ALLAH je yg MAHA MENGETAHUI.
thats y DIA tidak izinkan lagi..

jodoh tu tetap ada tuk kita



ALLAH TIDAK PERNAH MUNGKIR JANJI...
DUN WORRY..
BE HAPPY...
^__________^