Tuesday 4 September 2012

ALLAH ITU TIDAK PERNAH MUNGKIR JANJI



mengapa sering people said
"sabar itu indah"
how indah is sabar?



saya bukanlah sesiapa untuk berbicara soal sabar..
sesiapa yang mengenali saya sudah khatam betapa 'sabarnye' saya kan?

tetapi..
saya ingin untuk menjadi seorang yang sabar..

"innallaha ma'as sobirin.."
allah bersama mereka yang sabar....

tak nak ke?

nak....
"tapi aku tak mampu tuk bersabar.."

"easy said than done beb"

actually...
kita tak sedar bahawa minda kita copy apa yang kita cakap...
bila kita dah copy dat word yang kata kita tak mampu
jasad n tubuh kita akan paste dat word..
n natijahnye kita x mampu nak bersabar...

itu kata2 prof.dr.muhaya..

imam al-ghazali ada mnyebut

"sesiapa yang ditimpa musibah, walaupun ia tidak mengeluh tetapi sifatnya
berubah dari kebiasaan,maka itu adalah tanda
ia tidak redha dgn apa yang menimpanya"

bahkan d dalam mentakrifkan sifat sabar ini, 
ulama' sufi yg terkenal Sariq al-saqatiy 
ketika ditanya ttg taarif sabar,
belum sempat ia menjawab tiba2 kakinya disengat kala jengking berulang kali.
namun ia tidak berganjak dr tmpat berdirinya..
bila ditanya :

"mengapa engkau tidak menjauhkan kakimu dri kala jengking itu?"

Sariq al-saqatiy menjawab :
"sesungguhnya aku malu kpd Allah utk membicarakan ttg sabar krn aku belum bersabar (terhadap sengatan ini)

how can i forgive when it hurts so much.=.=


dan saya malu utk menyeru anda semua tuk bersabar..
tetapi saya mahu tuk mengatakan bahawa
ALLAH ITU TIDAK PERNAH MUNGKIR JANJI..

DIA mengatakan

At-Talaq [2] ……dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), 

At-Talaq [3] Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu. 

surah ghafir [60]: dan Tuhanmu berfirman :
" berdoalah kpdKU nescaya akan KU perkenankan kpdmu..

thus,
pernah x allah tidak membuka jalan penyelesaian ke atas setiap kesusahan yg kita hadapi?
 pernah x allah  tidak mengabulkn doa kita?
penah x allah tarik nikmat oksigen yang kita hirup nie?
pernah x allah biarkan kita tak makan ape2 dlm sehari tu?



astghfirullah..
saya malu utk mengatakan saya makhluk allah..
saya malu utk mengaku saya beriman kpd allah 
sedang keyakinan sy pd Pencipta masih goyah..
allah tidak pernah mungkir janji..
bila DIA kata berdoalah dan DIA berjanji akan memakbulkan.
maka kita kena yakin doa kita akan termakbul
antara cepat/ lambat je..

doa utk mendapat jodoh yg cepat,yg hensem,yg kaya..
siapa tahu kalau kita kawin awal
kita masih belum mampu tuk menjadi seorang isteri,ibu ?
siapa tahu kalau suami /isteri kita cantik dan hensem 
kita takkan dapat lari dri cemburu,hasad dengki?

ALLAH je yg MAHA MENGETAHUI.
thats y DIA tidak izinkan lagi..

jodoh tu tetap ada tuk kita



ALLAH TIDAK PERNAH MUNGKIR JANJI...
DUN WORRY..
BE HAPPY...
^__________^
 



1 comment:

  1. i think...

    sabar bukan semata-mata pada masa..
    bukan semata pada ukuran sabar yang kita lihat..

    sabar itu sebuah rasa..
    yg hanya kita dan DIA sahaja yg mengerti..

    & bila itu yg kita rasa..
    maka itulah sabar yg indah...

    *Allah a'lam..sekadar dari sudut pndgn ana...alfaqirah ilallah...

    sabar itu indah bila mengerti DIA sentiasa ada utk mnjaga ksbrn kita^_^

    ReplyDelete