Wednesday 28 November 2012

SEMUDAH ITUKAH MATI?

alkisah...





" awak...kalau awak sedar dari tidur, then awak tengok saya dah tak bernyawa lagi dah..awak nak buat apa?"
suara itu sayup2 bertanya di telingaku sebelum sempat aku  melelapkan mata..diri ini sedaya upaya cuba nak tidur awal memandangkan aku ada final exam madah ulum quran tuk diperjuangkan esok nya..tapi bila soalan itu dilontarkan, mata dah tak mampu nak lelap dah..

"eh? soalan jenis apa tu u?" aku merenung wajah disisi aku ini..insan tersayang yang selalu memaksa aku makan ubat..heee ^______^

"kalau i tak de dah esok, u nak pergi exam ke tak esok?" lembut suara itu bertanya sambil mengusap kepala aku.

"umm...saya pergi kejap je..sebelum saya pergi exam, saya akan pastikan saya mandikan jenazah awak dulu baru saya pergi exam..dan saya akan pastikan saya jawab sejam je..huhu" aku menjawab pertanyaannya..seolah-olah saya yang menentukan hidup ini..
dan tiba -tiba pipi aku ditepuk lembut..

"x boleh la macam tu..awak kena pergi jgak...yang pergi biarkan dia pergi.."

"u??" saya tak paham.

"kalau i tak de nanti u jangan menangis taw..u kena redha..jangan menangis, nanti i sakit.." aku cuba membantah tapi tak mampu nak membantah..dan akhirnya aku diam..

kehidupan yang mengajar kehidupan..

terkadang...

sering kita menjadikan mati itu sebagai jalan terakhir yang kita pilih..

"ok..hari ni saya nak buat quiz ye..." haaa??? rahang pelajar bts3.4 jatuh ke bawah..ada yang menelan air liur..ada juga yang tertunduk pasrah..tak kurang juga da yang tetibe ketawa..tensen la katakan..hehe..
ada juga yang..
"what the hal nie sir..adoi..mati la aku.."
"habislah aku"..
"ah sudahhhh.."

dan apa jalan yang kita terpaksa ambil?

hentam la labu..ngeh3..

tapi apa persepsi yang kita fikir terlebih dahulu? matilah aku..
kenapa semua ujian itu kita meletakkan kepada satu titik terakhhir dalam hidup kita?
seolah -olah sudah tiada ruang untuk keluar dan memecahkan belenggu itu..
sedangkan...

" ان مع العسر يسرى"
setiap kesulitan ada kesenangan.."

"فإذا فرغت فانصاب والى ربك فرغب"

dan....


semudah itukah mati?

2 comments:

  1. >semudah itukah mati?<

    kehidupan yang mengajar kehidupan, membuka ta'rif kehidupan di SANA.

    'hidup untuk mengolah seni kematian'.

    sahabat dunia akhiratku,
    jzkk!

    ReplyDelete
  2. syaheedah :

    T.T

    ya.
    kehidupan nilah yg mengajar kte takrif hidup yg sbenar..

    tidak dinamakan hidup andai hidup tidak pernah merasa bertuhan..

    tidak dinamakan hidup andai hidup tidak diuji
    kerana hidupan itu ssuatu yg hidup..

    sesuatu yg akan merasai sakit suka dan duka,
    merasa tiupan angin,merasa sejuk,merasa kesakitan dan merasa segalanya...

    dan hidupan itu jugalah yg akan mengisi ruang didalam syurga dan neraka..

    sehinggakan apabila syaitan dan manusia bertelagah dihadapan ALLAH YANG MAHA KUASA
    allah berfirman, bertanya kpd neraka jahannam sedang ALLAH MAHA MENGETAHUI

    "masih ada ruang lagikah?

    dan neraka jahannam menjawab " masih ada tambahan lagikah?"

    yaallah..
    jgn dibiarkan kami mengisi kekosongan neraka itu
    nauzubillah...

    ReplyDelete