Wednesday 28 September 2011

bermula kehidupan sebagai blogger yang mentah

assalamualaikum..
alhamdulillah..niat nak buat blog tercapai jugak even tak pandai dan tak berapa kasyaf dengan dunia IT nie..
terasa rendah diri dan terasa macam malu pun ada..huhu..
tapi disebabkan desakan oleh sahabat terchenta saya nie nur ain fatihah dan ammar terpaksa jua saya buat..hahaha..beb..jangan mare..ngeh3..
teringat memoirs paksaan yang dilakukan oleh mereka berdua terhadap diriku yang kerdil ini..hahaha

"ain, aku terasa cam nak buat blog laa.."
" jom.. aku ajar"
"hmm...xpe lah ..cancellah.."
"weh! cepat la..kalau orang lain aku boleh ajar, tak kan kau aku tak boleh ajar"
"xpelah"
"iffah! aku tengah marah nie!"
hehe..terasa kelakar..ada ke orang marah beritahu dia marah?ngeh3..ok..nungkin ada.

kenapa tajuk blog saya kehidupan yang mengajar kehidupan?

sebab kehidupan banyak mengajar saya untuk hidup..

hidup dalam dunia bertuhankan ALLAH yang MAHA PENGASIH..

Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata; Dia lah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (Al-Hasy-r 59:22


hidup dalam dunia yang bertemankan makhluk-makhluk  ALLAH..


Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan -perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga). (A-li'Imraan 3:14)


hidup dalam dunia sebagai hamba NYA yang taat..

" AKU tidak menciptakan manusia dan jin melainkan untuk beribadah kepada-KU" (AZ-ZARIYAT:56)


dan hidup dalam dunia yang dipenuhi dengan mehnah dan ujian.


Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat); (Al-Mulk 67:2


kenapa saya ingin untuk terus hidup dalam dunia ini?


kerana hidup ini merupakan ladang untuk saya bercucuk tanam menambah amal..
amal yang diterima oleh ALLAH..
ya. diterima ALLAH..
dan saya ingin terus hidup kerana saya pernah terasa bosan dengan hidup dan saya ingin menebus kesalan itu.
astaghfirullah..
dan saya ingin terus menulis agar diri yang kurang ini dapat memberi manfaat kepada manusia disekeliling saya ..
dan agar dapat menyumbang kepada masyarakat dengan ilham dan kurniaan yang ALLAH berikan..
agar saya dapat menjawab pertanyaan ALLAH di padang mahsyar kelak..insyaallah..








.

4 comments:

  1. salam...
    bebe...congrates....!!!
    ak suko entry mu...mantop dowh...
    ternyata ak bukn la sape2 banding ng mu..hahah
    ak hanya la merapu kt blog ak...tp mu...pergh..!
    thniah... i like ur tulisn n yeah...sebrkn blog ni! haha (^_^)

    ReplyDelete
  2. wsalam..
    beb..mu nganyim ktku ke?
    damn!haha..
    bkn ke blog nie untuk merapu ke?haha
    selepas dikerah oleh inche tengku ammar anak raja gopal tuh akhirnya aku bjaya jugak buat..hoho..
    sampai mata aku bsinar2 dowh tgk widget..haha
    (*_*)

    ReplyDelete
  3. haha,,ak seyes...isi mu mntop dowh...x supo ak...merapu jah bnyok..ha4...segan sero..
    beb, meme widget leh wt mu gler...huhu

    ReplyDelete
  4. ilham dari allah la..
    yes..widget nie mang comam dowh..haha

    ReplyDelete